Rede de conversação, formação de professores e tecnologias digitais
Resumo
Este trabalho tem por objetivo discutir a formação de professores numa rede de conversação sustentada pelas tecnologias da informação e comunicação. Compreender a formação de professores em rede possibilita pensar com o outro e, comparando, expondo e escutando assumir uma outra postura que seja a melhor, naquele momento, ao permitir que crenças, saberes e significados sejam confrontados de forma autoral evidenciando que não há apenas uma simples obediência ao coletivo, mas uma significação. Assim, os recursos tecnológicos podem ser ferramentas importantes para o desenvolvimento de redes de conversação que possibilitem aos professores o engajamento em trabalhos cooperativos, permitindo a atualização de conhecimentos, a socialização de experiências e aprendizagem.
Palavras-chaves: formação de professores, rede de conversação, ambiente virtual, tecnologias.
Conversation Networks, Teacher Education and DigitalTechnologies
AbstractThis paper aims at discussing teacher education in a conversation network supported by information and communication technologies. Understanding teacher education in a network allows thinking with others and having a different attitude by comparing, sharing, and listening so that beliefs, knowledge and meanings can be faced in an authorial way; it will lead to signification, rather than to mereobedience to the collective. Therefore, technological resources may be important tools for the development of conversation networks which can trigger teachers’ commitment to cooperative work, knowledge updating, experience sharing and learning.
Key words: Teacher Education; Conversation Network; Virtual Environment; Technologies.
Palavras-chaves: formação de professores, rede de conversação, ambiente virtual, tecnologias.
Conversation Networks, Teacher Education and DigitalTechnologies
AbstractThis paper aims at discussing teacher education in a conversation network supported by information and communication technologies. Understanding teacher education in a network allows thinking with others and having a different attitude by comparing, sharing, and listening so that beliefs, knowledge and meanings can be faced in an authorial way; it will lead to signification, rather than to mereobedience to the collective. Therefore, technological resources may be important tools for the development of conversation networks which can trigger teachers’ commitment to cooperative work, knowledge updating, experience sharing and learning.
Key words: Teacher Education; Conversation Network; Virtual Environment; Technologies.