Fatores causais e profilaxia da disfonia na prática docente
Resumo
A disfonia ou popularmente conhecida como “rouquidão” é um sintoma prevalente entre professores. Refere-se a doenças relacionadas a distúrbio na fonação. A etiologia é multifatorial na prática docente. Os principais fatores de risco estão associados às condições inadequadas no trabalho ou à ausência de capacitação para o uso profissional da voz. Os malefícios do etilismo e do tabagismo para as pregas vocais podem estar intensificados para aqueles que utilizam a voz como instrumento de trabalho. Alergia ambiental, comum na população em geral, pode agravar um quadro de disfonia. As medidas de prevenção básica, orientação e tratamento adequado, para os casos de doenças nas pregas vocais, devem ser o objetivo mais importante nas políticas de saúde pública para esse importante problema ocupacional.
Palavras-chave: disfonia, professor, desordens vocais.
Causal factors and prophylaxis of the dysphonia in teachingpractices
AbstractThe dysphonia or popularly knowed as “hoarseness” is a prevalent symptom among teachers. It refers to diseases related to disturbance in the phonation. The etiology is multifactorial, and the main risk factors are associated to the inadequate work conditions or absence of capacitating to the voice professional use. Others risk factors, common in the general population to dysphonia, are the smoke and the alcohol. The basic prevention measures and an adequate treatment for the cases of vocal fold diseases have to be the most important objective in public health policies for this important occupational problem.
Key-words: dysphonia, teachers, voice Disorders.
Palavras-chave: disfonia, professor, desordens vocais.
Causal factors and prophylaxis of the dysphonia in teachingpractices
AbstractThe dysphonia or popularly knowed as “hoarseness” is a prevalent symptom among teachers. It refers to diseases related to disturbance in the phonation. The etiology is multifactorial, and the main risk factors are associated to the inadequate work conditions or absence of capacitating to the voice professional use. Others risk factors, common in the general population to dysphonia, are the smoke and the alcohol. The basic prevention measures and an adequate treatment for the cases of vocal fold diseases have to be the most important objective in public health policies for this important occupational problem.
Key-words: dysphonia, teachers, voice Disorders.