Educação fisica, jogo e cultura
Resumo
O presente trabalho utiliza como ponto de partida a noção de que no campo da Educação Física as discussões que possuem como referência o conceito de cultura se apresentam como uma estratégia capaz de fundamentar intervenções pedagógicas baseadas nos sentidos, significados, nos aspectos políticos, nas identidades e relações sociais promovidas pelas práticas corporais. Nesse contexto, explica a maneira como diversas tendências tratam o jogo em propostas pedagógicas para depois – tomando como referência o trabalho de Kischimoto (1993) - analisar como o jogo pode ser visto como uma produção cultural envolvida com questões como poder, identidade, relações sociais e com a produção de significados sociais.
Palavras-chave: Educação Física, jogo, cultura.
Physical Education, Games and Culture
AbstractThe present paper uses as a starting point the notion that in Physical Education area the debates which has the notion of culture presents itself as a strategy to base pedagogical interventions considering the meanings, the political, the social identities and the social relationship connected with corporal practices. In this context, explain the way how many tendencies treat pedagogically the games in pedagogical proposals and then – considering the work of Kischimoto (1993) – analyze how children games can be seen as a cultural production involved in questions of power, identity, social relationship and social production of cultural meanings.
Key-words: Physical Education, games, culture.
Palavras-chave: Educação Física, jogo, cultura.
Physical Education, Games and Culture
AbstractThe present paper uses as a starting point the notion that in Physical Education area the debates which has the notion of culture presents itself as a strategy to base pedagogical interventions considering the meanings, the political, the social identities and the social relationship connected with corporal practices. In this context, explain the way how many tendencies treat pedagogically the games in pedagogical proposals and then – considering the work of Kischimoto (1993) – analyze how children games can be seen as a cultural production involved in questions of power, identity, social relationship and social production of cultural meanings.
Key-words: Physical Education, games, culture.