A constituição da criança como sujeito na realidade social: as relações de interação e de intersubjetividade
Resumo
Busca-se compreender aspectos relacionados ao processo de constituição da consciência ao longo das etapas do desenvolvimento infantil, tendo como pano de fundo o modelo de desenvolvimento psicogenético proposto por Henri Wallon. Inicialmente dirige-se a atenção às formas como se concretizam, no decorrer dos estágios do desenvolvimento infantil, as relações de interação e de intersubjetividade da criança com o Outro, e que são essenciais à formação da consciência. Em seguida, reflete-se sobre a importância da dimensão afetiva das condutas nestas relações, dimensão que se constitui mediada pelas emoções. Por fim, faz-se uma breve relação da temática com a ação pedagógica.
Palavras-chave: desenvolvimento infantil; intersubjetividade; consciência de si
The formation of the child as subject in society: interaction and inter-subject relationships
AbstractAspects related to the process of conscience constitution throughout the child’s development stages are provided, with special reference to Henri Wallon’s psychogenetic development model. The manner interaction and inter-subjectivity relations maintained by the child with the Other, which are of paramount importance for conscience formation, is initially enhanced. Moreover, the importance of emotion-mediated affectivity of behavior in such relationships is discussed. The relationship between the theme and pedagogical activities is briefly commented upon.
Key words: child development; inter-subjectivity; self-awareness.
Palavras-chave: desenvolvimento infantil; intersubjetividade; consciência de si
The formation of the child as subject in society: interaction and inter-subject relationships
AbstractAspects related to the process of conscience constitution throughout the child’s development stages are provided, with special reference to Henri Wallon’s psychogenetic development model. The manner interaction and inter-subjectivity relations maintained by the child with the Other, which are of paramount importance for conscience formation, is initially enhanced. Moreover, the importance of emotion-mediated affectivity of behavior in such relationships is discussed. The relationship between the theme and pedagogical activities is briefly commented upon.
Key words: child development; inter-subjectivity; self-awareness.