Intervenção psicopedagógica na construção da noção de multiplicação

Eliane Giachetto Saravali

Resumo


Este artigo apresenta os dados de uma pesquisa realizada a respeito da construção da noção de multiplicação. O objetivo desta pesquisa consistiu em investigar a influência de uma intervenção psicopedagógica na construção da referida noção. Para tanto, foi composta uma amostra com crianças de 7 a 11 anos, de uma escola da rede estadual de Campinas-SP, sendo 5 de cada faixa etária, totalizando 25 sujeitos. Inicialmente, foram apresentadas, aos sujeitos, situações-problema envolvendo a noção de multiplicação (pré-teste), a fim de verificar em que nível de construção dessa noção tais sujeitos se encontravam. Posteriormente, foram escolhidos 8 sujeitos cujo desempenho era característico de níveis mais elementares para que participassem da intervenção psicopedagógica. A intervenção foi programada de modo que cada sujeito tivesse a oportunidade de jogar e realizar atividades que desencadeiam o processo de equilibração cognitiva o qual, segundo Jean Piaget, explica a natureza da construção de conhecimentos pela criança. Após terminada a intervenção, a título de pós-teste, os sujeitos foram submetidos novamente aos procedimentos iniciais, para verificar se houve progresso na construção da noção de multiplicação, isto é, para verificar se a intervenção psicopedagógica foi eficaz.

Palavras-chave: noção de multiplicação; intervenção psicopedagógica; construtivismo; jogos de regras.

Psychopedagogical intervention in constructing the concept of multiplication

Abstract
This article presents data from research undertaken regarding the construction of the concept of multiplication. The objective of this research consisted in investigating the influence of psychopedagogical intervention in the construction of this concept. For this purpose, a test group of children from 7 to 11 years old was formed in a state school in Campinas, SP, Brazil, with 5 children in each age group, giving a total of 25 subjects. Initially, problem situations involving the concept of multiplication (pre-test) were presented to the subjects in order to check the level of construction of this concept already present. Subsequently, 8 subjects whose performance was characteristic of more elementary levels were chosen to participate in psychopedagogical intervention. This intervention was programmed so that each subject would have the opportunity to play and undertake activities to advance the process of cognitive equilibration which, according to Piaget, explains the nature of the construction of knowledge in a child. After this intervention, in post-testing, the subjects were again submitted to the initial procedures to check if there was progress in the construction of the concept of multiplication; in other words, to check if the psychopedagogical intervention was effective.

Key-words: concept of multiplication; psychopedagogical intervention; constructivism; plays of rules.