Educando o professor de línguas estrangeiras para um ensino socialmente justo

Andrea Machado de Almeida Mattos

Resumo


Este artigo descreve uma experiência de introduzir a crítica literária em um pré-serviço de Inglês como Língua Estrangeira (EFL) em curso de formação de professores de uma grande universidade no Brasil, visando a formação crítica dos alunos e sua preparação como futuros professores críticos. O artigo procura mostrar como os conceitos de letramentos transnacionais e letramento crítico têm sido usados na formação de professores e para o desenvolvimento de abordagens críticas ao ensino de línguas. O documento também destaca a importância de incluir a educação para a cidadania em programas de formação de professores no Brasil, a fim de ter professores de línguas estrangeiras e professores-alunos se questionando como cidadãos globalizados e tecnologizados (Lankshear;. KNOBEL, 2003, p 155), bem como para refletir sobre seu papel na promoção da transformação social responsável e na promoção da justiça social. (Hawkins, 2011a; Zeichner, 2011).

Palavras-chave


Ensino de línguas; Letramentos críticos; Justiça social

Texto completo:

PDF (English)

Referências


BAILEY, K. M. et al. The language learner’s autobiography: examining the “apprenticeship of observation”. In: FREEMAN, D.; RICHARDS, J. C. (Eds.). Teacher learning in language teaching. New York: Cambridge University Press, 1996. p. 11-29.

BRAZIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias – conhecimentos de línguas estrangeiras. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação Básica, 2006. Available from: . Access on: 6 Feb. 2008.

BRYDON, D. Critical literacies for globalizing times. Critical Literacy: Theories and Practices, v. 4, n. 2, p. 16-28, 2010. Available from: . Access on: 21 Jul. 2014.

BRYDON, D. Teaching English as an emancipatory literacy in local and global contexts. In: WORLD EDUCATION FORUM, 2012, Florianopolis-SC, Brazil. Keynote Address, May 2012a.

BRYDON, D. Global Rhetoric and the practice of transnational literacies. In: WESTERN STATES RHETORIC AND LITERACY CONFERENCE: Transnational Rhetorics and Literacies, 2012, Winnipeg-MB, Canada. Keynote Address, October 2012b.

BRYDON, D. Autonomy, transnational literacies, and planetarity: emergent cultural imaginaries of research engagement. In: CONFERÊNCIA BRASIL - CANADÁ: Transletramentos, Fronteiras, Ensino de Línguas e Literaturas, 3., 2013, Campo Grande-MS, Brazil. Palestra, August 2013a.

BRYDON, D. Canada and Brazil: shifting contexts for knowledge production. Interfaces Brasil/Canada, v. 13, n. 16, p. 201-221, 2013b. Available from: . Access on: 21 Jul. 2014.

BRYDON, D.; MONTE MÓR, W.; MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Developing new literacies in cross-cultural contexts: future directions for teaching English in Brazilian and global contexts. In: MONTEIRO, M. C.; NUNEZ, C. F. P.; BESNER, N. (Orgs.). Diálogos nas Américas – Brasil / Canadá: culturas e literaturas / Dialogues in the Americas – Brazil / Canada: cultures and literatures. Rio de Janeiro: Editora Caetés, 2010, n. 2. p. 13-30.

BRYDON, D.; TAVARES, R. R. Introdução. In: TAVARES, R. R.; BRYDON, D. (Orgs.). Letramentos transnacionais: mobilizando conhecimento entre Brasil/Canadá. Maceió: EDUFAL, 2013. p. 11-27.

BRYDON, D.; MENEZES DE SOUZA, L. M. T.; MONTE-MOR, W. M.; MATTOS, A. M. A. Working within an Ecology of Knowledges Framework: A Report from the Brazil/Canada Knowledge Exchange project. In: CONGRESS 2014 OF THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 2014, St. Catharines. The Canadian Society for the Study of Higher Education 2014 Annual Conference. Program… Ottawa: Canadian Society for the Study of Higher Education, 2014. p. 28-29.

BURTON, J. Perspectives and challenges in language teacher education in the 21st century. CLAFPL - CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 3., 2010, Taubaté-SP, Brazil. Palestra, 2010.

CERVETTI, G.; PARDALES, M. J.; DAMICO, J. S. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, v. 4, n. 9, Apr. 2001. Available from: . Access on: 30 Mar. 2007.

COX, M. I. P.; ASSIS-PETERSON, A. A. Critical pedagogy in ELT: images of Brazilian teachers of English. TESOL Quarterly, v. 33, n. 3, p. 433-452, 1999.

CROOKES, G. The practicality and relevance of second language critical pedagogy. Language Teaching, v. 43, n. 3, p. 333-348, 2010.

CROOKES, G. V. Critical ELT in action: foundations, promises, praxis. New York: Routledge, 2013.

DUBOC, A. P. M.; FERRAZ, D. M. Letramentos críticos e formação de professores de

inglês: currículos e perspectivas em expansão. Revista X, v. 1, p. 19-32, 2011. Available from: . Access on: 21 Jul, 2014.

FREEMAN, D. Language teacher education, emerging discourse, and change in classroom practice. In: FLOWERDEW, J; BROCK, M.; HSIA, S. (Eds.). Perspectives on language teacher education. Hong Kong: City Polytechnic of Hong Kong, 1992. p. 1-21.

FREEMAN, D. Redefining the relationship between research and what teachers know. In: BAILEY, K.; NUNAN, D. (Eds.). Voices from the language classroom. New York: Cambridge University Press, 1996. p. 88-115.

FREEMAN, D; JONHSON, K. Reconceptualizing the knowledge-base of language teacher education. TESOL Quarterly, v. 32, n. 3, 1998. p. 397-417.

FREEMAN, D.; RICHARDS, J. (Eds.). Teacher learning in language teaching. New York: Cambridge University Press, 1996.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, Brazil: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo, Brazil: Cortez, 1984.

HAWKINS, M. R. (Ed.). Social justice language teacher education. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2011a.

HAWKINS, M. R. Introduction. In: HAWKINS, M. R. (Ed.). Social justice language teacher education. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2011b. p. 1-6.

HAWKINS, M. R. Dialogic determination: constructing a social justice discourse in language teacher education. In: HAWKINS, M. R. (Ed.). Social justice language teacher education. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2011c. p. 102-123.

IFA, S. The education of Brazilian teachers of English as an additional language:

challenges and possibilities for social mobility. In: CONGRESS 2014 OF THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 2014, St. Catharines. The Canadian Society for the Study of Higher Education 2014 Annual Conference. Program… Ottawa: Canadian Society for the Study of Higher Education, 2014. p. 28-29.

JANKS, H. Critical literacy in teaching and research. Education Inquiry, v. 4, n. 2, p. 225–242, 2013.

JENKINS, J. Current perspectives on teaching World Englishes and English as a Lingua Franca. TESOL Quarterly, v. 40, n. 1, p. 157-181, 2006.

JORDÃO, C. M. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. (Orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2013. p. 69-90.

JORDÃO, C. M. ILA – ILF – ILE – ILG: quem dá conta? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 14, n. 1, p. 13-40, 2014a.

JORDÃO, C. M. Aprendendo língua estrangeira com o professor Jacotot: criticidade na pedagogia crítica e no letramento crítico. In: MATEUS, E; OLIVEIRA, N. Estudos críticos da linguagem e formação de professores de línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas: Pontes, 2014b. p. 121-143.

JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. (Orgs.). Formação "Desformatada": práticas com professores de língua inglesa. São Paulo: Pontes, 2011.

JUCÁ, L. Das salas de aula para um mundo transnacional: formando professores-cidadãos para a promoção de justiça social. In: CONFERÊNCIA BRASIL - CANADÁ: Transletramentos, Fronteiras, Ensino de Línguas e Literaturas, 3., 2013, Campo Grande-MS, Brazil. Comunicação, August 2013.

KENNEDY, M. Policy issues in teacher education. East Lansing, Mich.: National Center for Research on Teacher Learning, 1990.

KO, M. Y. A case study of an EFL teacher’s critical literacy teaching in a reading class in Taiwan. Language Teaching Research, v. 17, n. 1, p. 91-108, 2013.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: changing knowledge and classroom learning. Buckingham: Open University Press, 2003.

LUKE, A. Two takes on the critical. In: NORTON, B.; TOOHEY, K. (Eds.). Critical pedagogies and language learning. New York: Cambridge University Press, 2004. p. 21-29.

MATTOS, A. M. A. O ensino de inglês como língua estrangeira na escola pública: novos letramentos, globalização e cidadania. 2011. 248f. (Tese de Doutorado) - Departamento de Línguas Modernas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

MATTOS, A. M. A. Education for citizenship: introducing critical literacy in the EFL classroom. In: GILLIES, R. M. (Ed.). Pedagogy: new developments in the learning sciences. New York: Nova Publishers, 2012. p. 191-212.

MATTOS, A. M. A.; JORGE, M. L. S. Formação Crítica de Professores: por uma universidade socialmente responsável. In: UNIVERSIDAD 2014 CONGRESO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR, 9., 2014, Havana. Anais... Havana, February 2014. CD-ROM.

MATTOS, A. M. A.; JUCA, L. Repensando o Ensino de Inglês na Educação Básica: atividades para o desenvolvimento da criticidade e da cidadania do aprendiz. In: CONFERÊNCIA BRASIL - CANADÁ: Transletramentos, Fronteiras, Ensino de Línguas e Literaturas, 3., 2013, Campo Grande-MS, Brazil. Caderno de Resumos e Programação... Campo Grande, August 2013. p. 04.

MATTOS, A. M. A.; VALÉRIO, K. M. Letramento crítico e ensino comunicativo: lacunas e interseções. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 1, p. 135-158, 2010.

MARTIN, I.; MORGAN, B. Preparing teachers for “unequal Englishes”: the D-T EIL experience in Cuba. In: TUPAS, R. (Ed.). Unequal Englishes. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan, in press.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O professor de inglês e os letramentos no Século 21: métodos ou ética? In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. (Orgs.). Formação "desformatada": práticas com professores de língua inglesa. São Paulo: Pontes, 2011. p. 279-303.

MONTE MÓR, W. Foreign languages teaching, education and the New Literacies

Studies: expanding views. In: GONÇALVES, G. R. et al (Orgs.). New challenges in language and literature. Belo Horizonte: FALE, 2009. p. 177-189.

MORGAN, B. Revitalising the essay in an English for academic purposes course: critical engagement, multiliteracies and the internet. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, v. 12, n. 3, p. 309-324, 2009.

MORGAN, B. Fostering conceptual roles for change: identity and agency in ESEA teacher preparation. Kritika Kultura, v. 15, p. 34-55, 2010. Available from: . Access on: 12 Aug. 2013.

MORGAN, B. “Leitura errada” de paródia em um curso de inglês para fins acadêmicos: implicações para os letramentos transnacionais¿ In: In: TAVARES, R. R.; BRYDON, D. (Orgs.). Letramentos transnacionais: mobilizando conhecimento entre Brasil/Canadá. Maceió: EDUFAL, 2013.

RICHARDS, J. C. Beyond training. New York: Cambridge University Press, 1998.

PENNYCOOK, A. Critical moments in a TESOL praxicum. In: NORTON, B.;

TOOHEY, K. (Eds.). Critical pedagogies and language learning. New York: Cambridge University Press, 2004. p. 327-345.

RICHARDS, J. C.; LOCKHART, C. Reflective teaching in second language classrooms. New York: Cambridge University Press, 1994.

SCHÖN, D. A. The reflective practitioner: how professionals think in action. Cambridge, Mass: Basic Books, 1983.

SCHÖN, D. A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987.

SENSOY, O.; DiANGELO, R. Developing social justice literacy: an open letter to our faculty colleagues. Phi Delta Kappan, v. 90, n. 5, p. 345-352, 2009.

STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

WALLACE, M. J. Training foreign language teachers: a reflective approach. Glasgow: Cambridge University Press, 1991.

WALLWORK, A. Discussions A-Z: a resource book of speaking activities (advanced). Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

ZACCHI, V.; STELLA, P. R. (Orgs.). Novos Letramentos, Formação de Professores e Ensino de Língua Inglesa. Maceió: Edufal, 2014.

ZEICHNER, K. Teacher education for social justice. In: HAWKINS, M. R. (Ed.). Social justice language teacher education. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2011. p. 7-22.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN eletrônico: 1984-5677

ISSN impresso: 1519-0994