Descendentes dos marajoaras: empoderamento e identidade na cidade de Belém
Resumo
O trabalho busca realizar o reconhecimento das representações de culturas arqueológicas na cidade de Belém (Pará, Brasil), como a Marajoara, a Tapajônica e a Maracá, fenômeno esse que reconhecemos como constituinte de uma identidade local, denominada popularmente de “Marajoara”, que incluem manifestações artísticas e estéticas presentes na arquitetura, nos Museus e no artesanato. Tal fato é possibilitado principalmente pela presença dos sítios arqueológicos no Estado do Pará e pela presença das coleções arqueológicas do Museu Paraense Emílio Goeldi,como é o caso da história do mestre ceramista Raimundo Cardoso (1930-2006), primeiro artesão a desenvolver réplicas desses artefatos.
Palavras-chave: Arqueologia, Marajoara, Tapajônica, Cerâmica, Belém
Marajoara descendants: empowering and identity in the city of Belem
AbstractThis work aims at acknowledging the representation of archaeological cultures in the city of Belém (Pará, Brasil), such as the Marajoara, Tapajônica e Maracá cultures. We recognize this phenomenon as constitutive of a local identity, popularly known as “Marajoara”, including artistic and aesthetic manifestations, present in architecture, museums and craft. This is only possible due to the existance of archaeological sites in the state of Pará and also by the archaeological collections of Museu Paraense Emílio Goeldi. A good example of such manifestation is the history of ceramist Raimundo Cardoso (1930-2006), first artisan to develop of these artifacts.
Key words: Archaeology, Marajoara, Tapajônica, Ceramics, Belém
Palavras-chave: Arqueologia, Marajoara, Tapajônica, Cerâmica, Belém
Marajoara descendants: empowering and identity in the city of Belem
AbstractThis work aims at acknowledging the representation of archaeological cultures in the city of Belém (Pará, Brasil), such as the Marajoara, Tapajônica e Maracá cultures. We recognize this phenomenon as constitutive of a local identity, popularly known as “Marajoara”, including artistic and aesthetic manifestations, present in architecture, museums and craft. This is only possible due to the existance of archaeological sites in the state of Pará and also by the archaeological collections of Museu Paraense Emílio Goeldi. A good example of such manifestation is the history of ceramist Raimundo Cardoso (1930-2006), first artisan to develop of these artifacts.
Key words: Archaeology, Marajoara, Tapajônica, Ceramics, Belém